Ta strona używa plików cookies w celu prawidłowego funkcjonowania, analiz i statystyk strony. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich zapisywanie.
AKTUALNOŚCI
Transatlantyk zacumował – podsumowanie Festiwalu
Koniec i nowy początek. Tak możemy powiedzieć o wyjątkowej edycji Festiwalu Transatlantyk, który w tym roku przybył do Warszawy, a konkretnie do kina Kinogram w Fabryce Norblina, pod hasłem Czas nagród. Jak powiedział podczas ceremonii otwarcia wydarzenia Tomasz Raczek: „Kotwica została zarzucona”; a jest nią statuetka Oscara podarowana kinu przez jej właściciela Jana A.P. Kaczmarka. To Oscar za muzykę do filmu Marzyciel (reż. Marc Foster), przyznany w 2005 roku.
Pięciodniowy maraton filmowy zakończył się w niedzielę wieczorem, galą podczas której wręczone zostały dwie nagrody: Transatlantyk Golden Ark Best Music of the Year 2021 – dla autora najlepszej muzyki do filmu w roku 2021 – oraz Transatlantyk Golden Ark Best Young Polish Composer 2021. Laureatem pierwszej nagrody został Hans Zimmer, kompozytor, autor muzyki do filmu Diuna w reż. Denisa Villeneuve’a. Drugie wyróżnienie przyznano pianistce, kompozytorce i wokalistce Hani Rani, autorce muzyki filmowej m.in. do filmu Jak najdalej stąd Piotra Domalewskiego. Artystka odebrała nagrodę osobiście, a goście ceremonii zamknięcia mogli wysłuchać jej recitalu na żywo. W sali kinowej numer 7 cały wieczór swoimi wykonami uświetnili muzycy kwartetu saksofonowego The Whoop Group.
W tym roku zaprezentowaliśmy 33 filmy nagradzane na festiwalach filmowych na całym świecie – w Cannes, Sundance, Wenecji czy Toronto. Znalazły się one w czterech sekcjach: W drodze do Oscara, Kino nocą, Kalejdoskop i Nowe kino. Wszystkie te filmy mają na swoim koncie łącznie 172 nagrody i 284 nominacje do nagród. Filmem otwarcia był znakomicie przyjęty przez polską widownię Belfast w reż. Kennetha Branagha. Po gali zamykającej festiwalu zaprosiliśmy naszych gości na premierowy pokaz brytyjskiej produkcji Punkt wrzenia w reż. Philipa Barantiniego.
W tym roku odwiedzili nas znakomici goście, a wśród nich Paolo Costella (reżyser filmu (Nie)długo i szczęśliwie, Thomas Reider (scenarzysta filmu Wielka wolność) oraz Allan Starski i Bartosz Konopka – bohaterowie Masterclasses. A to wszystko w nowej, butikowej przestrzeni kina Kinogram, którego sale wypełniły się pasjonatami filmu i rozmów o kinie, ponieważ po seansie rozmowy przenosiły się do foyer.